• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
چاپ کتاب در یک نگاه

چاپ کتاب در یک نگاه

نگاهی اجمالی به مراحل چاپ کتاب

یک کتاب از ابتدا مراحل زیر را تا چاپ طی می‌کند:

تایپ، ویرایش، صفحه‌آرایی، طراحی جلد، اخذ مجوز و چاپ

پس از تایپ متن کتاب، با توجه به درخواست نویسنده، ویراستار متن را از نظر فنی، زبانی – ساختاری، و محتوایی ویرایش می‌کند (برای اطلاع از انواع ویرایش و مراحل سه‌گانه آن اینجا را مطالعه کنید).

پس از ویرایش، صفحه‌آرا متن را با توجه به خواست مؤلف در قطع مورد نظر آماده می‌کند (برای اطلاع از اندازه قطع‌های کتاب اینجا را بخوانید). طراحی جلد در مجموعه نبشته، در هر سطحی که درخواست شود، در نهایت با نظر مستقیم صاحب اثر اجرا و تکمیل می‌شود.

اخذ مجوز کتاب

برای اخذ مجوز کتاب، باید مراحل زیر طی شود. (اخذ مجوز بسته به موضوع و محتوای کتاب، از سه هفته تا حدود سه ماه زمان می‌برد. رمان و شعر به زمان بیشتر و کتبی از قبیل کتب درسی و پایان‌نامه‌هایی که برای تبدیل به کتاب آماده می‌شوند به زمان کمتری برای اخذ مجوز و بررسی در وزارت ارشاد نیار دارند):

  • اختصاص شماره شابک به کتاب، که از خانه کتاب دریافت می‌شود (شابک چیست را از اینجا بخوانید)؛
  • ارسال فایل صفحه‌آرایی شده کتاب برای بررسی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
  • اخذ فیپا از کتابخانه ملی؛ پیش‌تر درخواست فیپا جداگانه توسط ناشر ارسال می‌شد و مدتی است این درخواست هم‌زمان با ارسال درخواست مجوز توسط ارشاد برای کتاب‌خانه ملی ارسال می‌شود.

چاپ کتاب

پس از اخذ مجوز از وزارت ارشاد، کتاب به چاپخانه سپرده می‌شود. چاپ دیجیتال برای کتاب‌هایی با تیراژ کم (کمتر از پانصد نسخه) مناسب است (هزینه چاپ هزار نسخه کتاب به روش افست با هزینه چاپ حدود ششصد تا هفتصد نسخه کتاب به روش دیجیتال برابر است).

برای کتاب‌هایی با تیراژ بیشتر از هزار نسخه از چاپ افست (تهیه زینک) استفاده می‌شود.

(اینجا کمی درباره انواع چاپ توضیح داده‌ایم).

برای محاسبه هزینه چاپ کتاب به روش دیجیتال از این قسمت استفاده کنید. برای آگاهی از هزینه چاپ افست با ما تماس بگیرید. برای مشاهده نمونه کتاب‌ها به اینستاگرام ما سر بزنید.

پس از چاپ، بسته به تیراژی که در کتاب قید شده، سه تا ده نسخه کتاب جهت اعلام وصول به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده خواهد شد. با تحویل این کتاب‌ها و اخذ مجوز اعلام وصول، پروسه اخذ مجوز کتاب تکمیل شده است.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.