• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
چاپ کتاب شعر | تمام آنچه نیاز است درباره چاپ کتاب شعر بدانید

چاپ کتاب شعر | تمام آنچه نیاز است درباره چاپ کتاب شعر بدانید

می‌خواهم شعرهایم را چاپ کنم.

جملۀ بالا را گاه شنیده‌ایم و گاهی هم به کار برده‌ایم. اگر از شنونده‌هایید، مطالب مندرج در این نوشته را به گوینده منتقل کنید و اگر صاحب جملۀ بالا خودِ شمایید و قصد چاپ کتاب شعر دارید، این چند خط را خوب بخوانید. سعی کرده‌ایم بخش مهمی از آنچه را که هم‌نفسی و مؤانست با شعرا در این سال‌ها نصیب ما کرده، به شما منتقل کنیم.

فارغ از داوری‌های اطرافیانِ غیرمتخصص (فرقی نمی‌کند در تمجید از شعر شما باشد یا نکوهش آن) برای چاپ کتاب شعر تان تصمیم بگیرید. اگر به این نتیجه رسیده‌اید که شعرهایتان ارزش خوانده شدن دارد، حتماً برای چاپشان اقدام کنید. (البته که نظر صاحب‌نظران صائب و مطاع است.)

اگر بناست خودتان تمام هزینه‌های چاپ کتاب را متقبل شوید، ناشرانی که در این زمینه فعال اند، چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند. دقیق‌تر، سرراست‌تر و بی‌تعارفت‌تر اینکه ما و دیگر ناشرانی که با هزینۀ مؤلفان کتاب چاپ می‌کنیم، در اعتبار و برَند و نام و نشان برتری محسوسی بر یکدیگر نداریم. تفاوت اصلی در تخصص است و مبلغ دریافتی. بهتر است به سراغ ناشری بروید که علاوه بر پول، شعر و کتاب را هم بشناسد و تنها در پی کسب سود نباشد؛ ناشری که با حساسیت‌های شعرا آشنا باشد و ظرافت‌های چاپ کتاب شعر را درک کند. اگر ناشری از این آزمون سربلند بیرون آمد و در مقابل انجام خدمات چاپ کتاب هم مبلغ معقولی طلب کرد، حتماً شعرهای خود را به او بسپارید.

تعداد کتابی که چاپ می‌کنید، از مهم‌ترین نکات در چاپ کتاب شعر است. ناگفته پیداست که هر چه شما تعداد کتاب بیشتری چاپ کنید، سود بیشتری نصیب ناشر خواهد شد؛ پس پیشنهاد چاپ تعداد کم، پیشنهادی مشفقانه است و به نفع خودِ شماست. تعداد مخاطبان کتاب خود را به‌خوبی و واقع‌گرایانه بسنجید و بر مبنای همان تعداد کتابی را که قرار است چاپ شود، مشخص کنید. طبعاً دوستانی دارید که مایلید (یا از شما توقع دارند) کتاب خود را به آنها هدیه کنید. علاوه بر اینها ممکن است در فضای مجازی (اینستاگرام، تلگرام و …) فعالانه و جدی حضور داشته باشید و پیش از چاپ کتاب قسمتی از شعرهایتان را در آنجا منتشر کرده باشید و با اقبال آنها مواجه شده باشد. حتی ممکن است مرتب از شما بپرسند کِی کتابتان چاپ می‌شود تا آن را تهیه کنند. اینها دلگرم کننده است، اما نباید شما را در تخمین خریداران کتاب فریب دهد. ممکن است شما در صفحه یا کانال خود  ۵۰ تا ۶۰ هزار دنبال‌کننده یا عضو داشته باشید و با دیدن شوق اغلب آنها به خرید کتابتان و با حسابی سرانگشتی، به عددهای ۵۰۰ تا ۶۰۰ (یک درصد اعضای کانال یا صفحه) برسید. شعرایی که پیش‌تر با ما کتاب چاپ کرده اند و شرایط فوق را داشته اند، هیچ کدام با تکیه بر اعضای کانال و دنبال‌کننده‌های صفحه نتوانسته اند بیش از ۲۰۰ جلد از کتابشان را بفروشند. اگر شما هم در موقعیتی مانند موقعیت توصیف‌شده قرار دارید، در محافل ادبی رفت‌وآمد چندانی ندارید و امیدی به رونمایی کتاب در نشست‌های شعری و فرهنگ‌سراها ندارید، حتماً در سفارش تعداد کتابی که قرار است چاپ شود، احتیاط کنید. پیشنهاد ما برای چاپ در مرحلۀ اول ۱۰۰ تا ۲۰۰ جلد است.

جز نکات پیش‌‌گفته نکات دیگری هم در چاپ کتاب شعر مهم است، اما مهم‌ترین نکات همین‌هاست؛ ناشر و تعداد کتابی که چاپ می‌کنید. امیدواریم فارغ از اینکه کتاب را با کدام انتشارات چاپ می‌کنید، به اندازه‌ای که برای آن زحمت کشیده‌اید قدر ببیند. ما هم برای رواج هر چه بیشتر شعر، و البته شعر خوب، در مناسبت‌های فرهنگی ـ ادبی مختلف (مانند روز حافظ) تخفیف‌های ویژ‌ه‌ای برای چاپ کتاب شعر در نظر گرفته‌ ایم. برای اطلاع از چندوچون کار با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

۴ نظر

  • باسلام حقیرتصمیم دارم صفرتاصدکتاب
    شعرم رابه شمابسپارم ایاادرس وشماره تماس
    خودرااعلام میکنیدبلکه حضوری خدمت برسم
    یاتماس بگیرم باتشکریکتای

    • سلام. وقت بخیر. اطلاعات تماس و نشانی در بخش تماس با ما موجود است. با این حال، خدمت شما:
      دفتر انتشارات: تهران، میدان انقلاب، خیابان جمال‌زاده جنوبی، کوچه مهدی‌زاده، شماره ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
      تلفن: ۰۲۱۶۶۴۳۵۶۳۷

  • سلام
    چه مطلب کامل و خوبی. میتونم بگم که با خونون این مطلب بخش عمده‌ ای از توهم های من درباره چاپ کتاب شعرم از
    بین رفت. ممنون از اینکه پول اولویت اول شما نیست و اینقدر صادقانه مطلب رو نوشتید.

    • سلام دوست عزیز
      نظر لطف شماست. سعی می‌کنیم تمام چیزی را که در این حوزه می‌دانیم صادقانه بیان کنیم، حتی اگر این صداقت به منصرف شدن مخاطبان سایت از چاپ کتاب یا سفارش منجر شود. در روزهای آینده مطالب جدیدی درباره چاپ کتاب شعر به مطلب فوق افزوده خواهد شد که شاید خواندن آن هم خالی از لطف نباشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.