• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
انتخاب تصویر مناسب برای جلد

انتخاب تصویر مناسب برای جلد

در فرایند چاپ کتاب طراحی جلد از مهم‌ترین بخش‌هاست. دقت در طراحی جلد و انتخاب تصویر یا طراح مناسب برای درج روی جلد یا بی‌توجهی به آن در توفیق و شکست کتاب اثری انکارناپزیر دارد.

گاهی طراحانْ برای سهولت کار و جلوگیری از اضافه‌کاری‌ها و آشنایی با ایده‌ها و توقعات نویسندگان، از آن‌ها می‌خواهند با توجه به موضوع و محتوای کتابشان، برای طراحی جلد تصویر یا تصاویری مرتبط ارائه کنند. طبعاً اگر کسی با استاندارد نمایش تصویر در صفحات نمایش و دستگاه‌های چاپ آشنا نباشد، غالباً تصویری انتخاب می‌کند که مناسب طراحی جلد و چاپ نیست.

تصویر انتخاب شده برای طراحی جلد باید کیفیت مطلوبی داشته باشد. هر تصویر واضحی که در نمایش‌گر موبایل، تبلت یا کامپیوتر می‌بینیم، برای درج روی جلد مناسب نیست. این تصاویر باید دست‌کم ۳۰۰ دی‌پی‌آی رزولوشن داشته باشند. برای ذخیره آن‌ها استفاده از «اسکرین‌شات» روش مناسبی نیست و در گوگل هم بهتر است در قسمت جست‌وجوی تصاویر و بخش ابزارها، انتخاب کنیم که تصاویر با سایز بزرگ‌تر برای ما نمایش داده شود.

تصاویر در صفحات نمایش از ترکیب سه رنگ اصلی یا اصطلاحاً RGB تشکیل شده است و در دستگاه‌های چاپ تمام رنگ‌ها از ترکیب چهار رنگ CMYK به دست می‌آید. پیش از نشر کتاب باید توجه داشت که تنظیمات در فتوشاپ یا برنامه‌ دیگری که جلد با آن طراحی شده است، روی CMYK باشد تا خروجی همانی باشد که در صفحه نمایش مشاهده کرده‌ایم.

اولین مواجههٔ خواننده با کتاب، مواجههٔ او با طرح جلد است. با به کار بردن کمی دقت و صرف کمی وقت، می‌توان جلدی استاندارد و مناسب طراحی کرد.

دو مود رنگی

اگر در کار با نرم‌افزارهای طراحی حرفه‌ای هستید، طبعاً می‌توانید طرحی درخور برای جلد کتاب آماده کنید. با وجود تسلط به نرم‌افزارهای گرافتیکی ممکن است در تعیین اندازه ابعاد کتاب دچار مشکل شوید. هر چند که چاپخانه‌ها غالباً از استانداردهای مشخصی برای چاپ کتاب و برش آن استفاده می‌کنند. اما ممکن است با تغییر یک یا دو سانتی‌متر اختلاف، به‌کلی جلد شکل نامناسبی پیدا کند. برای تخمین هزینه چاپ کتاب و مشاوره درباره کم و کیف کار و طراحی جلد کتاب می‌توانید با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.